A CNC KELLER-nek több olyan funkciója is van, amellyel a versenytársak szoftverénél jóval kiemelkedőbb szolgáltatást tud nyújtani. Ezek közül megpróbálok néhányat röviden leírni:
1. A CNC KELLER rendszer egy egyedülálló virtuális műhellyel rendelkezik. Ezen műhelyben számítógépes környezetben - nem interaktívan és interaktív animációk, illetve videofilmek segítségével - is bemutathatóvá válnak a CNC szerszámgépek környezetében fellelhető eszközök (pl. tolómérő, mikrométer, idomszerek, nyomatékkulcs) működése. A virtuális műhelyben ezen túl lehetőség van a CNC megmunkáló gépek részegységeinek részletes bemutatására, tehát animációk segítik a megértést a befogási rendszerek működésével, az útmérő rendszerek felépítésével, a különböző hajtásokban zajló folyamatokkal, valamint a golyósorsó és a főorsó működésével kapcsolatban. A virtuális műhely harmadik moduljában számítógépes környezetben hajthatók végre azon gépkezelési és programozási alapfeladatok, amelyek ismerete elengedhetetlenül szükséges egy gépész technikus, egy mechatronikus és egy gépészmérnök esetében egyaránt! Ezen virtuális műhelyt a CNC KELLER egyik versenytársa sem tudja szolgáltatásként kínálni, így a KELLER szoftver ezen funkciójával egyedülálló a piacon. A mai oktatási környezetben pedig, ahol kimondottan kevés tőke áll az intézmények rendelkezésére a különböző szerszámgépek beszerzésének területén, nagyon hasznos egy olyan szoftver alkalmazása, amely szoftverben a diákok önállóan, virtuális környezetben is elsajátíthatják a CNC gépek környezetében található eszközök működését, megismerhetik a főbb szerszámgép egységeket, illetve megoldhatják az alapvető gépkezelési és programozási feladatokat.
2. A CNC KELLER szoftver egy olyan átfogó NC programozási modulrendszerrel rendelkezik, amelyet szintén nem lehet megtalálni a versenytársak programjaiban. A KELLER rendszeren belül ugyanis külön modul foglalkozik a programozási alapismeretek megértésével, az ISO szabványos programozás elsajátításával, a vezérlésspecifikációk magyarázataival, illetve a legkorszerűbb, CAM alapú CNC programozással. A piacon jelenleg egyetlen más szoftver sem képes arra, hogy az alapoktól egészen a haladó szintig, a legmélyebb NC programozó tudást is a CNC KELLER segítségével az oktatók hatékonyan átadhassák a diákságnak. Valamennyi modulhoz tartozik egy szimulációs környezet is, tehát a modulokban megírt CNC programok virtuális környezetben tesztelhetők, a mélyebb NC tudást oktató modulokban írt programok pedig akár azonnal áttölthetők egy CNC marógépbe, vagy esztergába.
3. Program-szimulációk területén a versenytársak szoftvereivel összevetve a CNC KELLER rendszerben lehet a legrészletesebben beállítani a megmunkálási környezetet. Az ipar számára is nagyon hasznos, de az oktatási intézményeknél is legalább annyira fontos, hogy egy CNC programtervező és szimulációs szoftverben a lehető legjobban meg lehessen közelíteni a valós gyártási környezetet. A CNC KELLER szoftverben teljes részletességgel be lehet állítani a befogási rendszert. Gyakorlatilag bármilyen bonyolultságú satut, körmös megfogót, vagy más komplex befogási rendszert be lehet integrálni a szimulációs környezetbe. Szintén teljes részletességgel be lehet állítani az előgyártmány geometriáját. Más szoftverekkel ellentétben tehát nem kell kötelezően egy téglatest alakú, vagy hengeres előgyártmányból kiindulni: bármilyen bonyolultságú félkész termékkel dolgozhatunk, mint előgyártmánnyal. Szintén nagyon részletesen beállítható a megmunkálás során használt virtuális szerszámgép. A CNC KELLER rendszerben meghatározhatjuk a munkatér méretét, elhelyezkedését, a szerszámtár nagyságát, teljes részletességgel beintegrálhatjuk a valós műhelyben található szerszámok geometriáit (átlag 10-15 különböző méretet lehet megadni a szerszámoknál, ami hatalmas szám). A szimulációt 2 dimenzióban és 3 dimenzióban is megvalósíthatjuk. A szimulációt kiegészíti egy valós időben működő ütközésvizsgálat is. A versenytársak szoftvereihez képest a CNC KELLER rendszerben az ütközésvizsgálat kiterjed nem csupán a gyorsmeneti mozgásokra, hanem figyelme veszi a program a befogási rendszert, továbbá szerszám-alkalmassági vizsgálatot is végez (vagyis megnézi, hogy az adott szerszám-geometriával megoldható-e egyáltalán a feladat).
4. A CNC KELLER rendszerben egy komplex adatbázis áll a felhasználó rendelkezésére, mely adatbázis révén a CNC KELLER rendszer memorizálni tudja a szoftverben korábban alkalmazott technológiai környezeteket, és az adatbázist kiegészítő tudásbázis figyeli az új programozási feladatok esetében azt, hogy korábban a rendszerben dolgoztak-e hasonló környezetben. Amennyiben hasonlóságot fedez fel, felajánlja a korábban hatékonyan alkalmazott technológiai paramétereket, megmunkálási stratégiákat. Az adatbázis bármilyen mértékben és rugalmassággal bővíthető, amely nagy segítség az NC programozás oktatása során.
Az alábbiakban a 3 legismertebb szoftver összehasonlítása található.
Dr. Gyurika István adjunktus, Budapesti Műszaki Egyetem Gépgyártástudományi és -technológiai Tanszék
Feladat |
CNC KELLER |
MTS |
Sinutrain |
Virtuális műhely a CNC szerszámgépek környezetében található eszközök bemutatásával |
igen |
- |
- |
CNC megmunkáló gépek felépítését ismertető animációs rendszerek |
igen |
- |
- |
Gépkezelési és programozási feladatok virtuális megvalósíthatósága |
igen |
- |
- |
Programozási alapokat megtanító modul |
igen |
- |
- |
ISO szabványos programozást megtanító modul |
igen |
- |
- |
Vezérlésspecifikációkat oktató modul |
igen |
igen |
részben |
CAM alapú CNC programozást oktató modul |
igen |
- |
- |
Szerszámgép paramétereinek beállítása szimulációban |
igen |
igen |
- |
Részletes szerszámgeometria beállítása szimulációban |
igen |
részben |
részben |
Befogási rendszer beállítása szimulációban |
igen |
részben |
- |
Gyorsmeneti ütközésvizsgálat |
igen |
igen |
igen |
Befogási rendszer figyelembe vétele ütközésvizsgálatnál |
igen |
részben |
- |
Szerszámalkalmasság vizsgálat szimulációban |
igen |
- |
- |
Adatbázis a korábban alkalmazott technológiai környezetekről |
igen |
- |
- |
Tudásbázis technológiai ajánlások megfogalmazásához |
igen |
- |
- |